Etik och moral- i teori och praktik

Teorin bakom etik och moral:
Etik kommer från grekiskans éthikos- "som har att göra med karaktären". Moral kommer från latinets mora´lis- "som rör sederna". I vardagligt tal används ofta etik och moral på samma sätt, men det handlar egentligen om två olika saker.
Etik är din inre röst som talar om vad som är rätt och orätt, den teoretiska reflektionen över mänskliga värderingar. Moral är det praktiska handlandet. Kortfattat, etik är vad man tänker, läran om moral. Moral är då vad man gör.

Praktiskt exempel:
Var ute på en biltur igår. Körde diverse ärenden, fram och tillbaks i stan, för min egen bekvämlighets (kan man säga så?) skull. Under bilfärden reflekterade jag över att det var väldigt mycket trafik. Många som var ute i julsvängen. Då slog det mig att vi under julhelgen kör mer bil (i stan) än många andra dagar på året. Julhelgen som ska handla om lugn och ro, och givmildhet. Men vi väljer att öka vår konsumtion och ge egentligen helt onödiga saker till varandra istället för att ge vår planet en välbehövlig paus. Vi har egentligen ett helt utmärkt tillfälle att ge bort lugn och ro, men väljer att helt bortse från det. Fick lite dåligt samvete och kände hur planeten värmdes upp av mina och alla andras avgaser. Sedan skakade jag bort den obehagliga tanken, for till macken och fyllde upp bilen för 9,96kr/l. Kände mig både glad och nöjd för att jag lyckats tanka för så låg penning.

Alltså:
Jag tänkte att det var fel att köra så mycket bil i onödan, mitt etiska sinne. Men valde att göra en omoralisk handling och strunta i tankarna och istället göra tvärtom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0