Strejk

Följande inlägg kommer handla om de tankar jag får efter att ha läst den här artikeln (Aftonbladet).

Jag blir alltid lika förvånad över att människor blir arga på de som strejkar. Har ingen i Sverige förstått att de lagar och regler som kontrollerar arbetsmiljön, tider, semester o.s.v inte kommit till för att en chef ville vara vänlig mot sina anställda? Har ingen förstått att den lagliga rätten till 4 veckor sammanhängande semester varje år kommer ur en kamp som facken utkämpat. Hur ska man någonsin kunna få det bättre om man aldrig kämpar för sin sak? Jag har aldrig upplevt att en strejk utbrutit p.g.a. att arbetarna vill djävlas med sina arbetsgivare, de är sprungna ur ett stort missnöje i en situation som i längden blir ohållbar. Jag är tacksam att det funnits människor som tagit striden för att få till dräglig arbetsmiljö. Och jag är tacksam att det finns människor som tar striden för att få högre lön. Tänk om ingen orkat bry sig? Vi hade fortfarande varit kvar på ett stadie där man får köa utanför arbetsgivare varje dag som helt godtyckligt kan välja vem som ska få arbete för dagen och betala dessa människor en struntsumma. Vi hade inte haft rätt till semester. Vi hade varit tvungna att arbeta under de förhållanden som arbetsgivaren bestämmer, oavsett om det är fara för liv och hälsa eller inte. Vi hade varit tvungna att arbeta med farliga ämnen och höga höjder utan skyddsutrustning. Nä, tacka vet jag facket och den kamp som utkämpats, tacka vet jag framtida kamper.

Jag förstår självklart att man blir besviken när den resa man planerat blir förkortad/inställd, men samtidigt så är det i det här fallet för att människor kämpar för vad som behöver förändras i deras arbetsvillkor. Och det står i avtalen när man beställer en resa att företaget inte tar ansvar för ev strejker. Istället för att tjura på de som strejkar kanske man skulle börja begära att researrangörerna ställer krav på sina leverantörer att se till så deras anställda har drägliga villkor.

Sparka inte på den lilla människan, sparka inte på den som ligger ner. Sparka uppåt!

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Jävligt bra skrivet Frida =)

2009-08-23 @ 21:02:45
URL: http://ackligmensotanda.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Jag länkade till det här inlägget i min blogg. Så du vet =)

2009-08-23 @ 21:15:55
URL: http://ackligmensotanda.blogg.se/
Postat av: Dennis

Upp till kamp, kamrat! Jonas skulle bli tårögd om han såg det här! =P Väldigt bra skrivet för övrigt, håller med dig helt och hållet. För övrigt, hur kan man blir sur på folk som strejkar för att ens semester går åt helvete? Visst, jag kan förstå att man blir besviken om man förlorar massa pengar på det. Men då är det väl resebolagets korkade regler man ska klaga på? Man kan inte klaga på de som strejkar i varje fall.

2009-08-25 @ 00:27:18
Postat av: Simon F.

Fan vad bra skrivet! Skulle alla vara lika politiskt medveten som du så skulle vi leva i ett mycket bättre samhälle.

2009-08-28 @ 15:27:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0