Om skvallertanter, stenkastning och självrespekt

Jag är så dödligt less på skvaller. Och jag menar inte skvaller om kändisar, det orkar jag inte ens nästan bry mig om. Jag menar det skvallret som verkar obligatoriskt när man bor i en mindre stad. Alla ska skvallra, snacka skit och utbyta fördomar. Jag ställer mig utanför. Vad andra gör och inte gör anser jag inte vara min ensak. Jag skiter i att Hon skaffat barn fast hon inte har kille, att Han var otrogen med Henne som har en annan, att Dom gjort slut eller att Han och Hon knullar med varandra. Jag vet ingenting om de människor skvallret kretsar kring, inget mer än det som sägs, och ärligt; hur mycket av allt som sägs är sant? Och hur mycket vet vi om bakgrunden till det som faktiskt har hänt? Vi ser som mest en tiondel av en annan människas liv, och det är de personer vi står allra närmast. Resten av befolkningen är för egentligen totala främlingar och vi har ingen aning om vad som försigår hemma hos dom och vilka diskutioner som leder fram till allehanda beslut. Beslut som sedan ska diskuteras av alla andra och fördömas. Jag vill inte vara med, vill inte höra skitsnack om andra, sant eller osant, och vill inte delta i det. Jag gör mitt bästa för att inte sprida saker vidare, helt enkelt av den anledningen att jag inte vet vad som ligger bakom. Han kanske var otrogen för att Hon är en jävla ragata som slår honom? Hon kanske blev gravid med en kille hon var dödligt kär i men som lät henne veta att han skiter i henne? Dom gjorde kanske slut för att kärleken fattades, trots att dom har barn och villa ihop? Låt människor leva sina egna liv som dom vill och fatta sina egna beslut, visa dig själv lite respekt och fokusera på dina egna val och tro inte att du är bättre än någon annan bara för att du snackar skit. För det är du inte, i mina ögon är du en lägre människa som gottar sig i andras olycka.

Avslutar med ett citat ur Bibeln:
Den som själv är fri från synd skall kasta första stenen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0