schktjch?

Hur knasigt är inte det svenska språket? Vi har jättemånga stavningar, för samma uttal. Tänker på schh-ljudet. Listar de olika stavningarna på sch-ord jag kommer på just nu:
- Chef
- Schysst
- Skjuts
- Stjärna
- Kärna
- Tjena
- Sked
- Shejk

Ett par exempel. Kommer du på fler stavingsvariationer?

Det känns iaf som ett under att någon överhuvudtaget lärt sig svenska. För inte nog med att sch-ljudet stavas olika, samma stavning kan i ett annat ord uttalas precis som det stavats. Exempel:
- Asket
- Och
- Skejta
- Kock (detta blir ju till o med ett annat ord om det uttalas fel)

Är det någon som vet någon sorts regel för hur bokstavskombinationer ska uttalas? Man tycker ju att nån regel borde det finnas, men kommer inte på något logiskt system överhuvudtaget.

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Jag tycker du är så rolig, du har fascinerande tankegångar. Jag gillade det du skrev om skvaller, det säger väldigt mycket om dig. Fast det visste jag tidigare så det var ingen nyhet för mig ler förmodligen inte heller för min dotter.

Kram

2009-07-14 @ 21:22:03
Postat av: Rajlo

sjuk passande nog ;)

2009-07-14 @ 23:21:23
Postat av: A4

Ett par till:



sta-TI-on

Generad



En av orsakerna till de många olika sje-ljudsvarianterna är att svenskan under olika tidsperioder varit starkt influerat av olika främmande språk, där vart och ett av språken haft sina stavningsmönster:



- medeltiden: tyska

- 1600-1700-talen: franska och latin

- 1800-1900-talen: engelska



I Norge fick man i början av 1900-talet (tror jag) nog och genomförde en stavningsreform; ALLA sje-ljud stavas sedan dess: sj



mvh er besservisser som bl a är svensklärare



p.s.

Hur skriver man kursiverat med en Mac?

2009-07-15 @ 11:06:43
Postat av: Anonym

En till:

for-RS

2009-07-15 @ 15:17:44
Postat av: A4

Någon gång när andan faller på ska jag förklara hur 'ge' kan uttalas på minst tre olika sätt:



'generad'

'get'

'gem'

2009-07-16 @ 22:33:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0