Lev nu

Konsten att stanna upp och fundera igenom saker och ting är något jag verkligen inte behärskar. Jag far ofta vidare från en plats till en annan utan att ens reflektera över vad som hänt och vad jag egentligen vill ska hända härnäst. Stressar bara vidare, kanske för att slippa stanna upp och tänka igenom det som sker. Men jag vill bli bättre på det, och jag tränar. Lyckades till och med igår! =) hade planer på att hälsa på en vän under gårkvällen, men i väntan på det behövde jag äta. Jag bestämde snabbt att åka till en annan kompis och ta med en hamburgare dit. Kanske för att slippa vara hemma, slog det mig. Så jag stannade till en liten stund, funderade på vad jag verkligen ville och kom fram till att en hamburgare med en vän är något jag skulle vilja. Så blev det. Nu ändrade jag ju inte min plan pga att jag stannade upp, men det är inte heller idén. Det handlar om att acceptera nuet, att acceptera vad man vill och lyssna till sig själv.
Det handlar om minfulness. Mindfulness härstammar från buddhismen, och går ut på att vara i nuet och observera vad som verkligen händer. Att kunna stanna upp och lyssna på fågelkvittret, att andas, att vara genuint nöjd även i tråkiga situationer. Faktiskt så kan man vara nöjd med att man städar. Det är inte det roligaste som finns men efteråt är det desto roligare och accepterar och fokuserar man på det kan man uppskatta arbetet man lägger ner! Det handlar också om att helt stanna upp och fokusera, i meditation, avslappning eller koncentrerad bön om man föredrar det. Det handlar om att verkligen känna efter helt ärligt, och att acceptera de känslor man har hur obekväma de än kan te sig. Man måste ju inte berätta om allt, men man ska inte ljuga för sig själv. Att bara finnas till en stund och inget annat är verkligen en konst, den som försökt vet hur krävande det kan vara. Men reslutatet efteråt är slående, det lugn och den acceptans man upplever efteråt är fantastiskt. Allt detta går att göra, det handlar bara om att öva, öva, öva. Om man vill förstås ;)

Morgondagen kan vi inte ändra, om framtiden vet vi inget, livet är här och nu.

Kommentarer
Postat av: A4

Ang. morgondagen etc:

På senaste studentbalen höll en av mina kollegor tal till studenterna. Talet handlade om att ett bra tal innehåller något om det förflutna, något om nuet och och något om framtiden. Sedan fortsatte han:

"Det förflutna känner vi ju alla till - det har passerat, och det går heller inte att göra något åt - alltså behöver vi inte uppehålla oss mer vid det.



Nuet är här och nu, och det kan vi med egna ögon se. Därför är det onödigt att säga mer om det.



Framtiden vet vi inget om, vilket gör det helt meningslöst att använda tid till det i ett tal."



Sedan utbringade han en skål och avslutade det föredömligt korta talet...

2009-07-19 @ 14:11:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0