Dagen då jag återupptäckte meningen med livet

För 12 år sedan upptäcktes att jag är allergisk mot nötter, mandel och framför allt jordnötter. Det har sedan dess blivit allt fler chokladsorter som "kan innehålla spår av nötter och jordnötter". Just det där spåret av jordnötter har vållat mig stora bekymmer eftersom jag är så allergisk att minsta lilla atom av jordnöt kan ge en reaktion. Jag förstår ju tillverkarna som skriver som dom gör i innehållsförteckningen, och är trots allt tacksam att dom använder sig av hängslen och livrem för att slippa råka ha ihjäl någon. Det underlättar ju som så att säga mitt liv. Men jag kan också bli arg, eftersom rationalisering i fabrikerna gör att flera sorters godis tillverkas i samma maskin vilket hindrar mig från i princip allt som innehåller choklad. Undantaget har hittills varit Bounty. Behöver jag nämna att jag är lite less på Bounty?

Nåväl. Idag, för bara några timmar sedan, bad kontrollrumsoperatören oss som kan lämna kontrollrummet att gå och köpa honom en dricka ur automaten. Min kollega skojade och sa "men jag är sugen på godis". Vår snälla operatör gav sålunda en tia till godis också. Om det var för att vara snäll eller för att han inte förstår skämt vet jag inte.
VI begav oss till automaten och pratade på vägen dit om mitt ofrivilliga avståndstagande från choklad. Konstaterade på plats att Bounty inte fanns i sortimentet. Vi diskuterade en stund huruvida jag skulle kunna äta någon sort ur godismaskinen, men kom fram till ett negativt svar. Min kollega struntade helt sonika i att dela med sig till mig och tryckte ut en Kexchoklad ur apparaten. Han stod en stund och läste innehållsförteckningen. "Men" sa han "här står ju inget om nötter". Som den elare jag är litar jag aldrig på någon annan och ville själv kontrollera att det var spänningslöst... förlåt, nötlöst. Och det var det! Kexchoklad har inte längre "kan innehålla spår av nötter" som en del av innehållet. ÅÅH SÅ UNDERBART! Åter på plats i kontrollrummet tog kollega fram sin spetslösa kniv och delade chokladen på mitten. Jag var lyckligare än ett barn på julafton när vi satte oss i sofforna för att inta Kexchoklad. Och det var SÅ gott! =D Så gott så gott så gott! Hade jag dött i det ögonblicket hade jag dött lyckligast på jorden. Kontrollrumsoperatören tyckte att det var så roligt att se mig så glad och ta hoppsa-steg när jag gick att när vi kom tillbaks från jobb gav mig ytterligare en tia och sa "spring till automaten flicka lilla". Och som jag sprang.

Eftersom chocken efter den stora upptäckten lagt sig kunde jag till fullo njuta av smakerna. Den Kexchokladen var utan tvekan den godaste Kexchokladen någon någonsin har ätit och det absolut godaste jag någonsin smakat! Nedan följer ett par beskrivningar på känslan jag hade när jag åt.

Jag kände samma sak som:
♥  Jonatan och Karl Lejonhjärta känner när de återser varandra i Nangijala
♥ Neil Armstrong när han tog de första stegen på månen
♥ Tony Rickardsson när han äntligen fick ta emot Bragdmedaljen
♥ Sanna Kallur när hon efter VM i Osaka slog världsmästaren på 100 m häck

Ja, ni förstår kanske. Jag har återupptäckt meningen med livet. Tack M & G för er hjälp och strävan att ge mig ljuset åter!

www.godochglad.nu

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Du är så jävla underbar ibland =) Alltid kul att läsa dina små anekdoter!

2008-09-05 @ 13:22:28
Postat av: Elle-Maret

det behövs inte så mkt för att göra din dag!

2008-09-06 @ 20:13:40
Postat av: Ingrid

Du är fantastisk Frida liksom livet.

2008-09-11 @ 05:12:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0