Kortslutning

Ärligt, vart för diskussionen om utseende oss, egentligen? Läste precis ett inlägg om huruvida en viss kändis passar i bikini eller ej (s.k. "hiss eller diss"). Vem bryr sig? tänkte jag. Tydligen de flesta. Inlägget har i skrivande stund nämligen fått 432 kommentarer. Kände mig tvungen att skumma igenom dom, och jag såg ingen (!) som inte tog det hela på största allvar. Vart är världen på väg?! Hur kan det vara så viktigt för människor att diskutera om någon är snygg i bikini eller inte? Kommentarerna innehöll bl.a. "hon ser bra ut för att ha fött två barn" "Ser väldigt naturlig ut" osv. När jag tittade på bilderna tyckte jag bara att det var ytterligare en kändis i bikini, med en jävligt trimmad kropp som alla andra kändisar verkar ha. Varför är detta så viktigt? Vad är det som gör att vi väljer att leva efter dessa sjuka och i de flesta fall ouppnåeliga ideal? Och det gäller inte "bara" tonåringar (som känner sig osäkra i sina kroppar p.g.a. att de förändras) utan vuxna kvinnor och män. Vuxna människor som tycker det är viktigt att vara superslimmad, vältränad, solbrun och välklädd i alla delar av vardagen. Som tycker att det är snyggt att pluta med munnen på alla bilder. Och som ger yngre ännu mer komplex för sina kroppar. Vad gick snett? Varför kommer ingen ut ur tonårsstadiet med kroppsosäkerhet och skönhetsnoja? Jag är nöjd med mig själv, nä jag tycker inte att jag är supersnygg. Men det behöver jag inte vara heller. Jag trivs i min fungerande (nåja) kropp, och att jag inte ser ut som Beyonce gör mig ingenting. Det är tvärtemot skönt att få vara bara jag. Jag behöver inte sminka mig varje dag, om jag ser sunkig ut en morgon går inte världen under, ingen annan människa förväntar sig att jag ska vara på topp precis hela tiden. Och visst tycker jag också om att piffa ibland, men det är en annan sak. Jag gör det inte för att känna mig bättre, eller mer självsäker. Jag gör det för att det är roligt, ibland. Jag är nog en skönhetshetsares raka motsats, jag tvättar inte håret varje dag, jag somnar med smink om jag sminkat mig på dan, jag köper inte kläder för flera tusen varje månad (kanske kommer upp till det på årsbasis, om jag räknar in ytterkläder. Bra jackor kostar ju en del), jag vet ingenting om de senaste trenderna, jag solar inte solarium (inte utomhus heller. Fy vad trist att ligga och blunda i solen när man kan sitta i skuggan och dricka en kopp kaffe eller en öl) och jag bantar aldrig. Däremot försöker (betoning på försöker) jag träna, för att få min kropp att fortsätta hålla. Skönhet är förgängligt, det enda man måste leva hela sitt liv med är sig själv, då kan man ju åtminstone se till att trivas. Jag erkänner mig skyldig till att vara mänsklig. Och jag erkänner mig skyldig till att se ner på människor som lägger all vikt vid yttre attribut.

Kommentarer
Postat av: Rajlo

Ja men du är ju perfekt redan :P

2009-08-18 @ 14:54:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0