Sista skiftet....

Det är med blandade tankar jag ger mig ut på mitt sista skift. Skönt, eftersom det är det 8:e 11timmarsskiftet i rad. Trist eftersom det just är det sista. Snart hägrar arbetslöshetens vemodiga vardag, och rastlösheten som mer och mer tar överhanden. Får se vad jag hittar på den här svängen. En gång blev jag städfreak och hade kliniskt rent i precis hela lägenheten. Spisen och ugnen skurades grundligt minst en gång i veckan, dammsugning skedde minst två gånger/dag. Förra gången vet ju en del vad som hände med mig. Man kan alltså konstatera att jag inte passar för arbetslöshet. Jag identifierar mig alldeles för mycket med mitt jobb (vilket kanske inte alltid är av godo, jag är ju något annat också inte "bara" elektriker eller satellitoperatör). Jag vet att jag har hög arbetsmoral. Och jag har alltid trivts på alla arbetsplatser jag haft! Vet att jag säger att jag aldrig kommer arbeta inom äldreomsorgen igen, men det har inte med arbetsuppgifterna eller att jag vantrivdes (för det gjorde jag verkligen inte) att göra utan den enorma press man sätter på de anställda genom att ständigt skära ner. Vill helt enkelt inte vara en del av denna dåliga förvaring av gamla människor. Och har man hög arbetsmoral inom det yrket blir man fruktansvärt utnyttjad. I övrigt så har alla arbeten jag testat på haft sin charm. Det finns alltid positiva sidor, och det är dem jag väljer att plocka fram. Jag utgår alltid från att jag ska göra mitt absolut bästa när jag arbetar, inte för att ses som duktig utan för att jag vill. Jag har ett arbete, jag får betalt för att utföra arbetet och då ger jag allt under arbetstid. Så enkelt är det.

Har en vecka till godo innan jag måste skriva in mig på AMS. Ett deprimerande ställe. Och jag kan ärligt säga att jag inte fått särskilt mycket hjälp därifrån någon gång. Jag gör precis som dom säger att man ska göra, men inte för att dom säger det utan för att jag vill ha ett jobb. Och ingen kommer att gå fram till mig på stan och erbjuda mig ett om jag inte visar intresse.

...Eller vänta nu. Det har faktiskt hänt =) Fick mitt andra jobb på detta vis: spenderade otroligt mycket tid efter skoltid under gymnasiet med att fika på ett café i stan. En dag frågade ägaren om jag ville ha ett jobb där. "Ja" svarade jag och trodde att han skojade med mig. "Bra, kan du börja på lördag" "jodå" svarade jag. Var osäker på om det var på riktigt eller inte ända till jag påbörjade skiftet. Där blev jag kvar i över ett år innan jag sökte nya vägar.

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Det löser sig! Vi ska hålla dig sysselsatta. Du kanske ska öppna egen studio?

2009-08-24 @ 21:28:27
URL: http://ackligmensotanda.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Du ska ju fotografera såklart ;)

2009-08-25 @ 07:42:57
URL: http://ackligmensotanda.blogg.se/
Postat av: Dennis

Det kommer ordna sig det där, det lovar jag. Om du vill ha tips och idéer på ad man kan göra om dagarna när man går hemma är det bara att slå en signal. jag har massa idéer på lut! =P

2009-08-25 @ 10:50:56
Postat av: A4

Förslag på aktiviteter för en arbetslös Frida:



- Lär dig ett språk på ABF-cirkel (välj då inte Volapük, som är förfärligt oanvändbart - t ex "kå glid flenyfik molikan", som jag inte längre minns vad det betyder)



- Leta upp en lämplig tall och teckna/måla den från fem olika håll



- Dressera din hemkomna hund att göra trevliga konster som sedan kan roa besökare



- Skriv en novell om den enda läkaren på Gällivare sjukhus som har en EGEN sparkcykel, som han ALDRIG lånar ut åt någon annan



- Försök dricka sockerdricka ur ett glas när du böjer dig fram så att huvudet är upp-och-ner



- Laga en fantastiskt god trerätters middag och bjud alla som skriver kommentarer i din blogg



- Städa mitt kök



- Vinn en miljon och dela med dig



Förtvivla icke människobarn! Endast fantasin och den fria tankens flykt sätter gränser för vad var och en av oss kan åstadkomma.

2009-08-26 @ 21:25:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0