Vetgirig

Det finns en mycket skojig sida som heter Vetgirig där man kan göra olika sorters test för att kolla sin allmänbildning och bildning i olika kategorier (bla Simpsons, hundraser, svåra svenska ord osv). Man kan även göra en s.k. utmaning, dvs man fyller i sina vänners e-mailadresser och alla gör samma test varefter någon utses till vinnare.

Någon som är intresserad av en utmaning? Skriv en kommentar med din mail-adress (kommer inte publicera dem) så skickar jag en utmaning när vi är några stycken. Skriv gärna tips på ett skojsigt pris till vinnaren, för mig räcker inte ära! =D

Kommentarer
Postat av: A4

Ang. vetgirighet: jag hade tänkt läsa en distanskurs i muntlig japanska i höst, men fick just besked om att jag inte är behörig! Känner mig lite kränkt och missnöjd i största allmänhet... Å andra sidan kan jag redan flera användbara fraser på japanska:



"Ongaku-ka desu"

'jag är musiker' (eg. : 'musik-er jag är')



"Tsugi wa, proposo suru wakamono no uta desu"

'Nästa låt är en friarvisa'

(eg.: Vad beträffar nästa: friare varandes mans (ungefärligt)sång är'



"Toire wa...?" 'Var är toaletten?'

(eg: Vad beträffar toaletten...?'



Vad sa ni nu då?!



Kanske jag egentligen inte behöver någon distanskurs, men tänk vilket kompetenstillskott Högskolan i Dalarna går miste om...



p.s.

Om man heter Jokiaho (vilket en del i Tornedalen gör) så bör man byta namn när man reser till Japan. Jokiaho betyder ungefär 'jubelidiot'

2009-07-12 @ 17:36:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0