Norrbottens läns landstings sommarplaner

Under sommaren planerar vårt kära landsting att stänga ner möjligheten till akutkirurgi i Kiruna. Detta kommer spara ca 200t. Varför? Vi har en hel del farliga arbetsplatser i vår kommun, tex Esrange (som bla ägnar sig åt raketuppskjutningar. Om man betänker hur illa det kan gå med nyårsaftonens färgglada spektakel, hur illa kan det inte gå då man ska skjuta upp en pjäs lika hög som ett tvåvåningshus) och LKAB som också leker med sprängämnen, mer än en kilometer under jord. Det är alltså ca ettusentvåhundra meter berg ovanför huvudet på den som befinner sig där. Ett litet ras kan få ödesdigra konsekvenser. Dessutom kommer ju LKAB att förkorta stoppen i en del av verken.

Men landstinget kanske anser att vi i Kiruna bara leker med nyårsraketer och femöres-smällare, och därför anser att det inte behövs lite backup hit. Fast det är ju klar, vi i Kiruna är ju tuffa och hårda, vi klarar det mesta. Även explosioner.

Läs det öppna brevet till Kent Ögren, landstingsråd, som jag hämtat från LKAB's hemsida.

Kommentarer
Postat av: A4

Allra käraste bloggredaktör och eventuella läsare!

Jag vill bara meddela att jag inte har tid att skriva kommentarer, eftersom jag som musiklärare har fullt upp inför skolavslutningen (ska medverka i 3 olika avslutningar + en elevkonsert för allmänheten). Dessutom kämpar jag hårt med att slippa fylla 50 år.

2009-06-09 @ 10:47:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0