Dagens i-landsproblem

Det här med att köpa bil, vilken jäkla djungel!! Först ska man bestämma hur stor bil man ska ha, och då kan det ju vara smart att i alla fall tänka ett år framåt (så man slipper byta på en gång), sedan är det prisnivån som ska bestämmas. När detta är gjort står man inför ett antal val, och det är här det kluriga börjar. Vilken utrustning är viktig och måste finnas? Vilken motortyp är bäst? Manuell- eller automatväxlad? Vad är viktigt att tänka på för framtida försäljning av bilen (let's face it, man kommer inte behålla bilen tills man är pensionär så efterföljande köpare är viktiga att tänka på. Om man t.ex köper en SAAB 9,5 är automatlåda nästan ett krav, annars sjunker efterfrågan dramatiskt på bilen)? Utrustningsnivå? När sedan detta är inringat är det dags att gå igenom urvalet. Alltså provköra, läsa på, jämföra och studera de modeller som nu passar in i kravmodellen. Sen står man där, med beslutsångest och det slutar med att man skiter i allt för att det inte gick att bestämma sig.

Vi har fram tills alldeles nyss varit ganska fokuserade på två eller tre olika bilar, men nu börjar det trilla in fler alternativ (eftersom vi öppnade ögonen litegrann). På bara en timme har jag hittat två till som ska jämföras. Ska nog räkna med att hitta ytterligare någon innan ett beslut tas. Alltså minst 5 olika bilar som ska provköras, testkännas, utrustningsjämföras och mikroskopsinspekteras.
Dagens I-landsproblem. "Ooooh nej, jag vet inte vilken av dessa fina, tjusiga och bra bilar jag ska välja, vad ska jag göra, vad ska jag ta mig till?!" (Bör läsas med ljus, tillgjord stämma)

Fast ett ganska roligt bekymmer är det, helt klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0