Jul, jul, konsumerande jul

Årets julhandel bedöms (återigen) slå rekord. Vi ska i Sverige denna jul handla för omkring 61,3 miljarder kronor. Det blir ett genomsnitt på ungefär 6800 kronor/person- låter kanske inte alltför farligt. Men då ska man ta i beräkning sådana som mig (och många jag känner). Jag har i år spenderat exakt 273 kronor på julhandel. Och det kommer inte bli en krona till. Jag tror inte att lösningen på allas problem är att köpa julklappar för tusentals kronor och mat i totalt överflöd. Vad händer med alla dessa julklappar och julmat? Många julklappar blir bortglömda efter en vecka, och står sedan någonstans och samlar damm tills de hamnar på soptippen. Varje år slängs 100 000 ton(!) ätbar mat, hur stor del julmaten står för är svårt att hitta statistik på. Men i alla fall jag tror att vi under/efter jul slänger betydligt mer mat än annars. Julen står numera för överflöd. Överflöd av allt. Se bara på alla hus som smyckas med belysning. Bara i Sundsvalls stadsdel Stenstan kostar julbelysningen 31,000 kronor under december månad och i  sörmland kostar julbelysningen (privat och kommunalt) 4,4 miljoner kronor/jul. 4,4 miljoner kronor energi helt i onödan!

Nej, jag är ingen julhatare. Jag är bara emot detta enorma slöseri med pengar, resurser, energi och miljö som pågår under december månad. Varför måste man äta tills man spricker? Det är varken nyttigt eller miljövänligt. Varför måste man få julklappar för tusentals kronor varje år? Det är ändå ofta saker man inte behöver. Varför måste varje hus i landet smyckas med drivor av belysning? Visst det är fint, men vilken funktion fyller det? För mig handlar julen om lugn och ro, att få umgås med min familj, mina vänner. Mysa med en kopp glögg. Inte att stressa för att hinna pynta varje hörn, handla mat och julklappar tills pengarna är slut, slåss om skinka, baka så mycket kakor att det skulle mätta ett mindre, svältande land under en månads tid. Tänk om hälften av de pengar vi spenderar på julhandel hade skänkts till biståndsorganisationer och föreningar istället? Eller om hälften av pengarna spenderats på våra kommuner och landsting istället? Så att 1 skola i månaden inte behövts läggas ner i norrbotten, och man inte behövde vänta flera timmar på vård om man blir akut sjuk. Så våra gamla slapp sitta i sin egen avföring för att personalen är underbemannad. Det hade varit jul för mig. Hela året.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0