Morning glory med anatomilektion

God morgon mina kära vänner. Hade ju glömt ett helt gäng med sche-ljud. Men till mitt försvar så orkade jag lägga ner ca 2 minuters funderande sent på kvällen. Är tillbaks på jobbet, och förundras än en gång över hur trött jag kan vara och ändå lyckas ta mig upp ur sängen, klä på mig och äta frukost utan alltför stora missöden. Om jag någon gång skulle lyckas komma till jobbet med kläderna ut och in skulle jag inte bli det minsta förvånad. Inte ens om jag skulle lyckas åka till jobbet utan byxor skulle det förvåna mig. Däremot genera. Vad som förvånar mig väldigt är dock det faktum att jag klarar av att utföra mina arbetsuppgifter i princip sovande, och lära mig nya saker. Ja, hjärnan är en förunderlig skapelse, ju mer jag tänker på den desto mindre förstår jag hur den klarar av att hålla reda på alla armar, ben, lungor, tankar, minnen, drömmar, reflexer och allt annat den gör. Så för att fira denna fantastiska skapelse tycker jag att vi börjar dagen med en anatomilektion!

Hjärnan
heter på latin encephalos, härstammar från de grekiska orden en, som betyder i, och cephalon som betyder huvudet. Fiffigt namn må jag säga. Den utgör den styrande delen i det centrala nervsystemet och kontrollerar och koordinerar alla kroppsfunktioner (t.ex hjärta, tarmar, lungor och kroppstemperatur) samt de mentala funktionerna (som minne, intellekt och känslor).  Hjärnan hos en vuxen människa väger runt 1- 1,5 kg och består av ungefär 100 miljarer (tusen miljoner för att förtydliga) celler. Dessa celler utgörs av två olika celltyper; neuron, som är nervceller, och gliaceller som är stödceller och det är tack vare dessa cellers kopplingar vi kan lagra och plocka fram information (minnen). Hjärnan är indelad i olika delar, fram-, bak-, stor-, lill-, mellan- och ändhjärnan samt hjärnstam. Hjärnstammen övergår i ryggmärg. Storhjärnan delas av en mittfåra i två delar (vänster och höger hjärnhalvor) och innehåller centran för tal, syn och hörsel. Den vänstra halvan hanterar medvetande, språkförmåga (tal och skrift), matematik, logik, analysförmåga samt jagets historiska aspekter och framtidsplaner och för att lyckas med detta arbetar den med en sak i taget. Den högra halvan arbetar med omedvetna förmågor som intuition, kreativitet, helhetsuppfattning, känslosamhet, orienteringsförmåga, formkänsla, igenkänning av ansikten, tolkning av ansiktsuttryck och musikalitet. Den håller sig till det som finns här och nu men arbetar med många olika saker samtidigt. Lillhjärnan sköter bl.a. balans och samordning av kroppens muskler, och innehåller även det s.k. muskelminnet. Man anser även att lillhjärnan kan spela en roll i högre processer. Hjärnstammen delas in i mitthjärnan, hjärnbryggan och förlängda ryggmärgen. Dessa är de evultionärt äldsta delarna av hjärnan och hanterar basa kroppfunktioner, drifterna (födointag, flykt, fortplanting och försvar). Det är dessa delar av hjärnan som tar över när storhjärnan fungerar sämre, vid t.ex. alkoholintag eller akut stress. Det vi i dagligt tal kallar reptilhjärnan är alltså hjärnstammen.

Avslutar denna lektion med två myter om hjärnan:
1. Att vi bara använder en viss % av vår hjärna
2. Att hjärnan vilar olika delar i taget
Elektrisk aktivitet och förbränning av glukos pågår ständigt och i hela hjärnan, så länge det är en frisk hjärna.

Källa: Wikipedia




Uppdatering på ämnet morgonmissöden. Lyckades med konststycket att skruva av locket på pepparströaren innan jag "strödde" peppar på lunchen. Ett bevis på att reptilhjärnan inte hanterar kryddning så bra.

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Ush, och inte bara klarar du av att ta dig till jobbet och utföra din arbetsuppgifter utan större missöden. Du ger även lektioner i anatomi sådär på morgonkvisten! Imponerande ;)

2009-07-18 @ 11:25:26
URL: http://ackligmensotanda.blogg.se/
Postat av: Rajlo

Jag hoppas att du inte gav samma lektion, muntligt, åt din arbetskamrat under resan till jobbet. sånt kan lätt sluta med att dom "glömmer" att plocka upp dig nästa morgon....

2009-07-18 @ 14:08:52
Postat av: A4

Ang. hjärnan:



Det finns en tecknad serie (kult i USA) som heter "Zippy The Pinhead". Zippys hjärna har följande anatomi:

- 80% används till att beundra Marilyn Monroe

- 15% för att komma ihåg att tvätta strumpor

- 5% för att inte glömma att köpa cheddarost



Läs mer om Zippy:



- thePinhead" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/ZippythePinhead



- http://www.zippythepinhead.com/

2009-07-18 @ 23:17:53
Postat av: A4

En särskilt svår morgon kan man självsuggerera sig med titeln till Rolf Vesenlunds (Fleksnes) memoarer som morgonmantra:



"Livet är inte bara en fest, utan också en dans på rosor!"

2009-07-19 @ 07:45:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0